[BLOG] Zout, waar is dat goed voor?

[BLOG] Zout, waar is dat goed voor?

We proberen steeds bewuster te leven. We willen meer sporten, meer biologisch eten, voldoende water drinken, weinig koolhydraten binnenkrijgen etc. Ook willen veel mensen minder zout eten. Ik hoor namelijk regelmatig klanten vragen of wij veel zout in ons brood verwerken.  Bewuster omgaan met zout, dat is hartstikke goed!

Gevaren van zout

In Nederland heeft nagenoeg niemand een tekort aan zout. Sterker nog, wij krijgen met z’n allen een behoorlijk overschot aan zout binnen! Gemiddeld eten we 9 gram zout per persoon, per dag. Echter heeft ons lichaam slechts enkele grammen, tot maximaal 6 gram zout per dag nodig.

En juist omdat wij zo ver boven de behoefte van ons lichaam zitten, kan dit problemen opleveren. Een te veel aan zout zorgt bijvoorbeeld voor een hogere bloeddruk. Hoe meer druk op onze vaatwanden uitgeoefend wordt, hoe groter het risico op problemen. Veel hart en vaatziekten zijn verbonden met een te hoge zoutinname. Maar naast de negatieve gevolgen voor de bloeddruk, worden ook onze nieren zwaar belast door teveel zout. De nieren filteren het zout uit ons bloed en zorgen ervoor dat het wordt uitgescheiden via de urine. Dit kan alleen wanneer zout in een bepaalde mate verdund is in het bloed. Dit verklaart ook meteen waarom je vaak dorst hebt als je zoute dingen eet.

Zout is ook nodig

Maar helemaal geen zout eten is ook niet verstandig. Zouten zoals natrium en kalium zorgen namelijk in gezonde hoeveelheden voor belangrijke taken in ons lichaam. Ze regelen de verhouding tussen mineralen en vocht in het bloed en zijn verantwoordelijk voor een goede overdracht van prikkels tussen zenuwen en het samentrekken van spieren. Als je bijvoorbeeld je linkerarm op wilt tillen, doe je dat door middel van een prikkeloverdracht die je spieren aanstuurt. Ook ons hart is een spier en dus afhankelijk van zout voor een goede werking.

Zout in ons eten

Van nature houden mensen van vette en zoute voedingsmiddelen, dat is aangeboren. Maar tijdens het koken voegen we slechts 20% van onze dagelijkse inname aan zout toe aan ons eten. De rest komt uit producten waar het al in verwerkt zit.

Brood wordt vaak genoemd als product waar veel zout in zit. Maar is dit wel terecht? Als ik een zoutvergelijk maak op de website van de Nierstichting, bevat brood in tegenstelling tot veel andere dagelijkse voedingsmiddelen helemaal niet zo veel zout. Een snee brood bevat ongeveer 0,35 gram zout.  Ter vergelijking, een plak kaas bevat 0,5 gram zout en een portie gerookte zalm voor op brood bevat zelfs 3,3 gram zout. Ook olijven, jus, groenteconserven, vlees en soepen zijn vele malen zouter dan brood. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de hartige snacks die we allemaal graag eten.

Brood is dus helemaal niet zo zout als veel mensen denken. Waren wettelijk zijn er afspraken over de hoeveelheid zout in brood, waar wij ons aan houden. Bovendien is brood een basisvoedingsmiddel en daar horen gezonde stoffen in gezonde hoeveelheden in aanwezig te zijn, wat ook zeker het geval is. Omdat er ook jodium gebruikt wordt in het broodzout, biedt dit een extra gezondheidsvoordeel. Er zijn namelijk niet veel voedingsmiddelen die jodium bevatten.

Zout is dus belangrijk en gezond, maar overdaad schaadt. En in deze maatschappij is het niet moeilijk om te schaden, wel om bewust te kiezen.

Wil je minder zout eten?  Kijk wat je kun minderen op gebied van ‘pakjes en zakjes’, waarschijnlijk boek je dan snel resultaat. De Nierstichting heeft een handig overzicht van ‘foutste zout’. Op brood.net staat dit filmpje:

Heb je nog een vraag over brood en gezondheid? Stel je vraag  via deze link en je ontvangt zo snel mogelijk reactie. En bezoek je onze winkel in de Koningshoek? Schroom dan niet om jouw vragen aan mij te stellen.

Gezonde groet,

Willemijn Zwinkels
Voedingsdeskundige bij Meesterbakker Roodenrijs
voedingsdeskundige@roodenrijs.nl

< Terug naar het nieuws overzicht