[BLOG] Waarom volkorenbrood?

[BLOG] Waarom volkorenbrood?

Volkorenbrood is gezond, dat weten de meeste mensen inmiddels wel. Niet dat er iets mis is met een lekkere witte of bruine boterham. Die eet ik ook weleens hoor, lekker als tosti of met pindakaas.

De meeste dagen kies ik toch voor een volkorenboterham. Volkorenbrood is voedzaam waardoor ik minder snel weer honger krijg dan na het eten van een witte of bruine boterham.

Waarom volkoren gezonder is

Dat een volkorenboterham de meest gezonde is, dat zullen de meesten van ons wel weten. Volkoren bevat de meeste vezels en voedingsstoffen van alle soorten brood en is daarom de beste keuze! Maar, hoe komt het nu dat je na het eten van een volkorenboterham minder snel weer honger krijgt dan na het eten van een bruine- of witte boterham?

Dit komt doordat een volkorenboterham minder snel verteerd wordt. Ons lichaam moet meer werk doen om een volkorenboterham op te kunnen nemen dan een bruine of witte boterham. Met andere woorden wordt een volkorenboterham dus langzamer in ons bloed opgenomen waardoor het ons langer energie geeft. Voor een witte of bruine boterham hoeft het lichaam minder moeite te doen. Vooral een witte boterham is heel snel verteerd en geeft heel snel energie. Het nadeel daarvan is dat de energie ook snel weer ‘op’ is en je dus eerder honger krijgt. Een bruine boterham zit hier eigenlijk een beetje tussenin, omdat een bruine boterham gedeeltelijk een witte boterham en gedeeltelijk een volkorenboterham is. Daarom bevat een bruine boterham meer vezels dan een witte boterham, maar weer minder vezels dan een volkorenboterham!

Brood= broodnodig!

In de onderzoekswereld wordt er dagelijks hard gewerkt aan het onderzoeken van ons eten. Ook volkorenproducten zijn uitgebreid getest en hiervan is meermaals bewezen dat zij erg goed en gezond voor ons zijn. Niet alleen vanwege de vezels, maar ook vanwege de vitaminen en mineralen, ijzer, antioxidanten en niet verteerbare vezels. Als je dagelijks 4- 8 sneetjes volkorenbrood eet, verlaagt dit het risico op het ontwikkelen van ziekten zoals darmkanker, hartziekten of diabetes type 2. Dus, nog een extra reden om volkorenbrood te eten.

Ook helpt het eten van volkorenbrood om je cholesterol gehalte te verlagen. Brood bevat namelijk niet- verteerbare vezels en deze binden zich aan cholesterol. Doordat deze vezels niet verteerbaar zijn,  verlaten ze je lichaam weer met het cholesterol er aan “vast geplakt”. Heel simpel en mooi dat volkorenbrood dat voor je doet, toch?

En wat dacht je van jodium? Zeevis, zeewier en eieren bevatten jodium. Maar de meeste mensen eten dit niet dagelijks. Daarom is de kans op een tekort aan jodium aanwezig als je geen of weinig brood eet. Jodium komt in geringe mate ook voor in groenten, maar brood blijft toch onze belangrijkste bron van jodium! Dit spoorelement hebben we nodig voor groei, ontwikkeling van het zenuwstelsel en voor een goede stofwisseling.

Kies daarom zo veel mogelijk voor volkorenbrood, er is keuze genoeg. Bekijk ook onze filmpjes over volkoren. Heb je nog een vraag over brood en gezondheid? Stel je vraag  via deze link en je ontvangt zo snel mogelijk reactie. En bezoek je onze winkel in de Koningshoek? Schroom dan niet om jouw vragen aan mij te stellen.

Gezonde groet,

Willemijn Zwinkels
Voedingsdeskundige bij Meesterbakker Roodenrijs
voedingsdeskundige@roodenrijs.nl

< Terug naar het nieuws overzicht