Meesterbakker Roodenrijs

Het verhaal van een familiebedrijf

 

In 1885 stookt de eerste bakker Roodenrijs de ovens op aan het Plein in Wateringen. Deze Piet Roodenrijs is de overgrootvader van huidige eigenaar Arjan Roodenrijs. In de tussenliggende jaren is er veel gebeurd!

Het begint allemaal met Petrus Mattheus (Piet) Roodenrijs. Hij wil bakker worden en zijn vader koopt voor zijn dan nog minderjarige zoon, een bakkerij op het Plein in Wateringen. Later werken de zoons van Piet mee in het bedrijf en één van hem, Jan Roodenrijs, neemt de bakkerij van zijn vader over. Frans Roodenrijs, de zoon van Jan, opent in 1968 het eerste filiaal in winkelcentrum In de Bogaard in Rijswijk. In 1976 wordt een nieuwe broodbakkerij geopend in de Plaspoelpolder in Rijswijk.

In 1987 stapt Arjan Roodenrijs in het bedrijf, een aantal jaar later zijn broer Joop. Er worden steeds meer winkels geopend. Joop verlaat in 2000 het bedrijf om gezondheidsredenen en Arjan fuseert in dat jaar met bakkerij Van der Pluijm uit Kwintsheul. Het bedrijf telt dan 15 winkels.

Na tien jaar houdt de samenwerking met familie Van der Pluijm op. In dat jaar viert de bakkerij haar 125 jarig bestaan wordt het predicaat 'Hofleverancier' ontvangen. Dit is een eretitel, die enkel wordt toegekend aan familiebedrijven, die minimaal 100 jaar bestaan en een uitstekende staat van dienst hebben. Een titel, die wij met trots dragen.

Inmiddels heeft Meesterbakker Roodenrijs 19 winkels in de regio Den Haag - Rijswijk – Westland. We hebben een eigen chocolaterie, waar chocolade van de beste kwaliteit verwerkt wordt. Onze bakkers spelen in op de laatste trends, maar zullen nooit het ambacht uit het oog verliezen. We bakken biologisch desembrood op basis van onze eigen desemcultuur.

 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Meesterbakker Roodenrijs heeft oog voor de samenleving en het milieu. Wij willen niet ons bedrijf voeren op een eiland, maar in de volle breedte om ons heen kijken. We voelen ons verantwoordelijk voor de samenleving en handelen daar ook naar.

Milieu
Op gebied van milieu betekent dat, dat wij groene stroom gebruiken, ons afval scheiden en zorgvuldig omgaan met papiergebruik. Onze chauffeurs worden getraind in het SlimRijden, wat betekent dat ze zuinig, schoon, veilig en milieubewust de producten naar onze klanten brengen.

De verplichte bijdrage voor plastic tasjes doneren wij aan Plastic Soup Foundation. Zij ondersteunt acties om de plastic soep in onze zeeën en oceanen tegen te gaan. Het leuke is, dat we ongeveer de helft van de normale hoeveelheid plastic tasjes uitgeven sinds de verplichte bijdrage. De regeling heeft het milieu dus dubbel effect opgeleverd: er worden minder tasjes verbruikt én een donatie om de plastic soep te bestrijden. 

Samenleving
Brood en banket in onze winkels moet vers zijn, dus we hebben elke dag producten over. Ons "oude" brood gebruiken we zelf opnieuw in de bakkerij als paneermeel voor de saucijzenbroodjes of we verwerken het tot knapperige toastjes. Ook gaat er een gedeelte naar de Voedselbank, naar de kinderboerderij of naar de varkensboer. Zo wordt het toch nog goed gebruikt.

Educatie
Wat we ook erg belangrijk vinden, is de kinderen te leren hoe brood gebakken wordt, waar het vandaan komt en waarom het zo belangrijk en gezond is brood te eten. Dat doen we o.a. door sinds de oprichting van dit evenement deel te nemen aan het Nationaal Schoolontbijt. Ook helpen we scholen bij het lesprogramma over brood en de bakker en soms geven we een rondleiding door de bakkerij.

Lees hier onze visie op duurzaamheid.


Missie en visie van Meesterbakker Roodenrijs

Meesterbakker Roodenrijs is een dynamisch bedrijf. Enerzijds modern, anderzijds ambachtelijk. Juist deze combinatie maakt het zo bijzonder. 

Missie van Meesterbakker Roodenrijs
Meesterbakker Roodenrijs is sinds 1885 een bakkerij die met liefde en passie brood- en banketproducten maakt. Een familiebedrijf, waar vanaf het begin af aan hard gewerkt wordt, met inzet en plezier. Dit familiegevoel is altijd gebleven en willen we ook vasthouden. Medewerkers van nu werken en leren in deze zelfverkozen familie. Onze belangrijkste stakeholders zijn onze klanten, waaronder wij consumenten en bedrijven verstaan, onze medewerkers en onze leveranciers.

Meesterbakker Roodenrijs heeft als doel mensen een omgeving te bieden waarin zij zich thuis voelen, op hun gemak zijn. Voor onze werknemers, klanten en leveranciers. De bakkerij als sociaal betrokken ontmoetingsplaats van de samenleving. De primaire functie van onze organisatie is het vervaardigen en verkopen van kwalitatief hoogstaande producten, die een gezonde winstbijdrage leveren, waarbij we oog hebben voor mens, milieu en omgeving. We kijken vooruit waarbij we voortdurend trends en ontwikkelingen in de gaten houden.

Visie van Meesterbakker Roodenrijs
Meesterbakker Roodenrijs wil een organisatie zijn waarvan onze stakeholders een glimlach van op het gezicht krijgen. Door onze betrokkenheid bij onze stakeholders, houden we rekening met een ieders dromen en wensen, mogelijkheden en talenten. We denken mee en werken samen met hen aan de beste oplossingen. Medewerkers moeten met plezier bij Meesterbakker Roodenrijs werken. Met passie voor het vak en mogelijkheden voor persoonlijke talenten en ontwikkelingen. Betrokkenheid, vakmanschap en kwaliteit moet een bindende factor zijn. We werken efficiënt en investeren in vakmanschap, waardoor we ons bestaansrecht kunnen behouden. Opdat we over 125 jaar nog steeds bestaan. We werken met oog voor mens, milieu en omgeving.

Meesterbakker Roodenrijs maakt lekkere producten die kwaliteit en ambacht uitstralen. We willen in meerdere opzichten een waardevol product maken. Waarde van het product zelf, maar ook de waarde die het met zich meebrengt. Samen zijn, genieten en delen horen daarbij. Naast het verstrekken van brood en banket willen we ook een sociale functie vervullen, door mogelijkheden te creëren voor onze sociale omgeving, mogelijkheden waarbij de gemeenschap gebaat is. We willen midden in de samenleving staan en werken niet alleen vóór maar ook graag mét onze sociale omgeving.

Het toekomstperspectief van Meesterbakker Roodenrijs zal zich toespitsen op de consumentenmarkt. In de 'business-to-business' markt blijven we alleen actief als dat mogelijk is op de manier waarop wij dat willen, zonder concessies te doen aan kwaliteit of prijs. Onze lange termijn ambities liggen in een uitbouw van de omzet in de bestaande winkels en het uitbreiden van het winkelaantal op locaties waarbij wij van toegevoegde waarde zijn op de winkelstraat en vice versa. De werkomgeving en de winkels van Meesterbakker Roodenrijs zorgen door de inrichting en sfeer voor een goed gevoel. We voelen ons gastheer en stralen dat ook uit. Wij werken in de regio Westland - Haaglanden. In het 128 jarig bestaan van ons bedrijf hebben hier we een vaste plaats ingenomen in de samenleving, voor onze klanten, branchegenoten en onze medewerkers.